Podsumowanie artykułu w formie audio 🎧 – praktyczny przewodnik
(Kliknij, aby odsłuchać)
Kraty pomostowe z kompozytu GRP (Tworzywo Wzmocnione Szkłem, ang. Glass Reinforced Plastic), produkowane przez firmę Evergrip, charakteryzują się wysoką wytrzymałością przy niewielkiej masie. Aby jednak prawidłowo dobrać odpowiednią wysokość kraty do przewidywanych obciążeń, należy korzystać z tabel obciążeń dostarczonych przez producenta.
Niniejsza instrukcja krok po kroku wyjaśnia, jak korzystać z „TABELI OBCIĄŻEŃ KRAT GRP” dla krat Evergrip, która uwzględnia wszystkie typy obciążeń:
Tabela obciążeń kraty Evergrip podaje dla każdej kraty dopuszczalne obciążenia oraz odpowiadające im ugięcia. Kluczowe symbole w tabeli to:
Te cztery wielkości (Fv, fv, Fp, fp) występują w tabeli dla różnych modeli krat i różnych rozstawów podpór. Zanim przejdziemy dalej, warto pamiętać, że podane wartości obciążeń są wartościami granicznymi przyjętymi z odpowiednim marginesem bezpieczeństwa. Evergrip przyjmuje współczynnik bezpieczeństwa 3,0 względem punktu zerwania (zniszczenia materiału) oraz dodatkowy współczynnik 1,3 ograniczający ugięcia, zgodnie z normą DIN 24537-3. Oznacza to, że wartości Fv i Fp w tabeli są bezpiecznymi, dopuszczalnymi obciążeniami roboczymi, przy których krata nie ulegnie uszkodzeniu, a jej ugięcie będzie akceptowalne.
Obciążenie skupione liniowe – choć w tabeli nie ma osobnej kolumny dla obciążeń liniowych, warto wiedzieć, co ten termin oznacza. Mówimy o nim, gdy obciążenie rozkłada się wzdłuż wąskiego pasa kraty (np. koło wózka poruszające się po kracie lub belka leżąca na kracie). W praktyce obciążenie liniowe jest pośrednie między punktowym a równomiernym – działa na ograniczonej powierzchni, ale wydłużonej. Jak uwzględnić obciążenie liniowe? Zazwyczaj, jeśli w aplikacji przewidywane jest takie obciążenie (np. koło o szerokości 50 mm toczące się po kratownicy), należy upewnić się, że lokalnie krata wytrzyma nacisk podobny do obciążenia punktowego. W razie wątpliwości najlepiej traktować obciążenie liniowe konserwatywnie jak ciąg punktowych obciążeń wzdłuż linii lub jako obciążenie równomierne działające na wąski pas i porównać z odpowiednimi danymi z tabeli (Fp/fp lub Fv/fv, zależnie od charakteru obciążenia). W kolejnych krokach pokażemy, jak posługiwać się tabelą dla każdego rodzaju obciążenia.
Rozstaw podpór (L) to odległość między elementami, na których opiera się krata (np. rozstaw belek kompozytowych lub krawędzi wsporników, na których leży panel kraty). Jest to kluczowy parametr wpływający na ugięcie i nośność kraty: im większy rozstaw tym większe ugięcia i mniejsza nośność.
W tabeli obciążeń kolumny odpowiadają różnym rozstawom podpór i podają wartości dla rozstawów co 50 lub 100 mm (np. 300, 400, 500, 600, 700, 750 mm itd. – typowe rozpiętości stosowane w projektowaniu krat pomostowych).
Jak odczytać wartości? Załóżmy, że mamy określony rozstaw podpór L = 600 mm. W tabeli:
Przykład odczytu: Dla kraty 30mm (oczko 38×38 mm) przy rozstawie podpór 600 mm tabela może podawać:
Interpretacja: Krata 30mm (oczko 38x38mm) przy rozpiętości podpór 600 mm może przenieść obciążenie równomierne do ok. 52,9 kN/m² (≈5290 kg/m²) – przy takim maksymalnym obciążeniu ugnie się o ok. 22 mm. Punktowo wytrzyma do ok. 6,45 kN (≈645 kg na powierzchni 20×20 cm) z ugięciem ok. 21 mm.
Uwaga: Jeśli potrzebujemy wartości dla rozstawu innego niż wyszczególnione w tabeli (np. L = 550 mm, a tabela podaje 500 i 600 mm), zazwyczaj należy interpolować (oszacować liniowo) między najbliższymi wartościami. W zakresie sprężystym (a takim jest zakres pracy kraty przed osiągnięciem Fv lub Fp) ugięcia i nośność zmieniają się mniej więcej liniowo ze zmianą rozpiętości. Jednak dla uproszczenia lepiej projektować rozstaw podpór odpowiadający podanym w tabeli wartościom lub zapytać producenta o dane dla nietypowego rozstawu.
Warto również rozumieć, czym jest dopuszczalne ugięcie względne, często stosowane jako kryterium komfortu i bezpieczeństwa. Wyrażamy je jako procent rozpiętości L. Typowe wartości to:
W tabeli Evergrip wartości fv i fp są to ugięcia maksymalne przy obciążeniach maksymalnych. Możemy je porównać z powyższymi kryteriami. Np. ugięcie 22 mm przy L=600 mm to 22/600 ≈ 3,7% L, czyli znacznie więcej niż 1% – lecz pamiętajmy, że 22 mm wystąpi dopiero przy pełnym dopuszczalnym obciążeniu (52,88 kN/m²). W praktyce rzadko wykorzystujemy pełną nośność kraty; częściej projektujemy obciążenia mniejsze, dla których ugięcia będą odpowiednio niższe.
Dobór właściwej kraty polega na znalezieniu takiej wysokości (i ewentualnie typu kraty), która przy zadanym rozstawie podpór wytrzyma przewidywane obciążenia z odpowiednim zapasem i akceptowalnym ugięciem. Poniżej krok po kroku opis procesu.
Najpierw zdefiniuj, jakie obciążenia będzie musiała przenieść krata:
Sprawdź, jaki rozstaw podpór jest planowany w konstrukcji lub jak możesz go kształtować. Często rozstaw belek nośnych wynika z projektu stalowej lub betonowej konstrukcji pod kratami. Może to być np. 600–800 mm dla pomostów obsługowych, ale bywa większy dla kładek, mniejszy dla cięższych maszyn itp. Jeśli nie masz narzuconego rozstawu, możesz przyjąć wstępnie standardowy (np. 600 mm) i ewentualnie go zmodyfikować później dla optymalizacji.
Tabela pokazuje maksymalne wartości krat, aby wyliczyć wartość dla żądanego obciążenia należy zastosować wzór proporcji liniowej:
Przykład użycia: Tabela prezentuje następujące parametry dla kraty 38mm (38x38mm) przy rozstawie podpór 1000mm:
Chcesz obciążyć ją jednak tylko do 5 kN/m². Ile będzie wynosiło ugięcie? Skorzystajmy ze wzoru:
Krata ugnie się o 8,54 mm, co przy rozstawie podpór 1000 mm oznacza spełnienie wymagań ugięcia zgodnych z L/100 (maks. 10 mm, czyli 1% rozpiętości). Nie spełnia natomiast bardziej rygorystycznego kryterium L/200, gdzie dopuszczalne ugięcie wynosi maks. 5 mm (0,5% rozpiętości).
Z modeli krat, które przeszły wstępny dobór nośności, sprawdź ich ugięcia fv i fp przy maksymalnych obciążeniach. Zwykle nie chcemy wykorzystywać kraty na 100% możliwości, bo wtedy ugięcie jest największe. Porównaj te ugięcia z własnymi kryteriami (np. staramy się, by ugięcie nie przekraczało ~L/200). Jeśli widzisz, że dla jakiejś kraty ugięcie maksymalne jest ogromne (np. 30 mm, czyli >1/100 rozpiętości przy L=600 mm), to warto sprawdzić, jakie będzie ugięcie pod rzeczywistym przewidywanym obciążeniem, które może być dużo mniejsze niż maksymalne. Aby to zrobić, skorzystaj z liniowej interpolacji (materiały GRP w tym zakresie obciążeń zachowują się w przybliżeniu liniowo sprężyście). Mamy prostą zależność proporcjonalną:
ugięcie przy obciążeniu $x$ = (ugięcie maksymalne z tabeli) × (obciążenie $x$ / obciążenie maksymalne z tabeli)
Inaczej mówiąc, jeżeli obciążenie rzeczywiste jest dajmy na to, połową wartości Fv, to ugięcie będzie około połowy fv. Ta sama zależność dotyczy obciążenia punktowego Fp i ugięcia fp.
Przykład obliczenia ugięcia:
Rozważmy ponownie kratę standard 38 (wys. 38 mm) przy rozstawie podpór L = 700 mm. Z tabeli: Fv = 60,0 kN/m² z ugięciem fv = 24,8 mm; Fp = 8,23 kN z ugięciem fp = 22,99 mm.
Zaledwie ~2 mm ugięcia – to świetny wynik (tylko ~0,3% rozpiętości 700 mm).
Około 4 mm ugięcia pod takim obciążeniem punktowym. Dla L=700 mm 4 mm to nieco więcej niż L/200 (3,5 mm), ale wciąż dość niedużo – raczej akceptowalne w wielu przypadkach (to ok. 0,6% L).
Jeśli takie obliczone ugięcie spełnia Twoje wymagania (np. jest poniżej przyjętego limitu ugięcia), to znak, że wybrana krata da radę i pod względem sztywności. Jeśli natomiast nawet przy Twoim obciążeniu ugięcie wychodzi wysokie (np. >L/100, czyli >1% rozpiętości – co bywa odczuwalne jako “ugięcie/trampolina”), lepiej wybrać kratę o większej wysokości lub zmniejszyć rozstaw podpór.
Zazwyczaj celem jest dobrać najniższą możliwą wysokość kraty, która zapewni bezpieczne przeniesienie obciążeń i akceptowalne ugięcia. Dlaczego najniższą? Ponieważ niższa krata jest lżejsza, tańsza i łatwiejsza w montażu. Nie ma sensu stosować bardzo wysokiej kraty, jeśli niższa w pełni wystarczy (to byłoby przewymiarowanie podnoszące koszty). Z drugiej strony, nie wolno iść na kompromis kosztem bezpieczeństwa – krata zbyt niska, która nie spełnia wymagań, grozi nadmiernym ugięciem, uszkodzeniem, a w skrajnych przypadkach złamaniem pod obciążeniem.
Po analizie nośności (Fv, Fp) i ugięć (fv, fp przy przewidywanym obciążeniu) wybierz model kraty. Niekiedy może zajść potrzeba dostosowania rozstawu podpór: np. jeśli żadna rozsądna wysokość kraty nie spełnia wymagań przy L=1000 mm, rozważ dodanie pośrednich podpór (zmniejszenie L do np. 500 mm). Z drugiej strony, jeżeli wybrana krata ma duży zapas nośności i ugięcie jest minimalne, można rozważyć „oddalenie podpór” (jeśli to jeszcze dopuszczalne w konstrukcji), żeby zoptymalizować układ – ale to raczej decyzja dla projektanta konstrukcji.
Dobór zbyt niskiej kraty (za słabej) do danego obciążenia ma poważne konsekwencje:
Dobór zbyt wysokiej kraty (znacznie mocniejszej niż potrzeba) również nie jest pożądany z innych względów:
Podsumowując: Krata powinna być ani zbyt słaba, ani przesadnie mocna – właściwie dobrana do zadania. Zbyt słaba zagraża bezpieczeństwu, zbyt mocna – podraża inwestycję.
Poniżej przedstawiamy kilka konkretnych przykładów, które pomogą utrwalić powyższe zasady:
Załóżmy, że projektujemy pomost obsługowy, po którym będą chodzili ludzie. Rozstaw belek nośnych pod kratą wynosi 800 mm (dość duża rozpiętość). Wymagania normowe dla obciążeń: obciążenie równomierne 5 kN/m² (około 500 kg/m², co odpowiada np. grupie ludzi lub sprzętowi) oraz obciążenie punktowe 1,5 kN na powierzchni 200×200 mm (ciężki człowiek, koło wózka itp.). Dodatkowo załóżmy limit ugięcia L/200 (0,5% rozpiętości), czyli dla 800 mm jest to 4 mm.
Dobieramy kratę:
Widać, że choć krata 30 mm wytrzyma ciężar, to będzie się za bardzo uginać – nie spełni naszego kryterium L/200.
Nośności: 5 kN/m² vs Fv 46 – w porządku, 1,5 kN vs Fp 6,96 – w porządku.
Ugięcia dla wymagań:
5 kN/m²: ≈ 32 mm × (5/46) ≈ 3,5 mm (prawie dokładnie nasz limit 4 mm, mieści się).
Tutaj wypadamy lepiej – ugięcie pod równomiernym obciążeniem jest akceptowalne (~L/230). Punktowe 6,4 mm to wciąż powyżej 4 mm, lecz pamiętajmy – 1,5 kN to obciążenie ruchome (np. idący człowiek), a często normy dopuszczają L/200 dla obciążeń stałych i L/100 (~1%) dla krótkotrwałych obciążeń ruchomych. 6,4 mm to 0,8% L, można to uznać za akceptowalne chwilowe ugięcie gdy ktoś wejdzie (krata ugnie się niecały centymetr). Jeśli chcemy zmniejszyć i to ugięcie – pozostaje krata wyższa albo gęstsze podparcie.
Wniosek: Dla tego pomostu krata 38 mm zdaje się być optymalna – zapewni bezpieczeństwo i ugięcia na granicy akceptowalnej normy. Krata 30 mm byłaby zbyt wiotka (ugięcia za duże), a krata 50 mm choć lepsza żywnościowo, raczej niepotrzebna (nadmierny zapas, wyższy koszt). Jeśli jednak priorytetem byłaby minimalizacja ugięć (np. dla komfortu użytkowników), można by rozważyć skrócenie rozstawu podpór do 600 mm pozostając przy kracie 38 mm – wtedy ugięcia punktowe spadną znacząco.
Mamy kratę przykrywającą kanał serwisowy o szerokości 400 mm (podpory po obu krawędziach, więc rozpiętość L=400 mm). Po kracie może przejeżdżać lekki wózek paletowy o obciążeniu na koło 4 kN (około 400 kg na koło). Koło styka się z kratą mniej więcej na powierzchni 100×100 mm – możemy to traktować jak obciążenie punktowe 4 kN, ewentualnie liniowe. Obciążenia równomiernego praktycznie brak (tylko ruch punktowy). Dążymy oczywiście do małych ugięć, by koło nie wpadało w zauważalny dołek – powiedzmy <2 mm (L/200 dla 400 mm to 2 mm właśnie).
Dobór:
To trochę ponad założone 2 mm. Może być odczuwalne, ale nie tragiczne – jednak spróbujmy lepiej.
Jak wynika z wyliczeń cel ugięcia poniżej 2% został osiągnięty.
Wniosek: Krata 38 mm z rozstawem podpór 400 mm spokojnie przeniesie obciążenie koła 4 kN z ugięciem ok. 1,8 mm. Krata 30 mm miałaby ok. 3,5 mm ugięcia – być może akceptowalne, ale bliżej granicy komfortu. Dla pewności i trwałości wybralibyśmy 38 mm. Krata 50 mm byłaby jeszcze sztywniejsza, lecz raczej nieuzasadniona ekonomicznie, biorąc pod uwagę dużo wyższy koszt.
Załóżmy, że projektujemy podest magazynowy, na którym będą składowane lekkie materiały na całej powierzchni. Konstrukcja jest prosta – rozstaw podpór wynosi 600 mm, a przewidywane maksymalne obciążenie równomierne to 300 kg/m², czyli 2,94 kN/m².
Nie przewidujemy istotnych obciążeń punktowych – sporadyczne chodzenie ludzi nie będzie problemem. Zależy nam na ekonomicznym i funkcjonalnym rozwiązaniu, a dopuszczalne ugięcie może wynosić nawet 1% rozpiętości (czyli do 6 mm przy L = 600 mm), ponieważ nie wpływa to negatywnie na magazynowane materiały.
Rozpatrujemy kratę GRP o wysokości 30 mm i oczko 38×38 mm.
Z tabeli obciążeń dla rozstawu podpór 600 mm:
Liczymy ugięcie przy naszym rzeczywistym obciążeniu 2,94 kN/m², korzystając z proporcji:
Wynika z tego że przy zakładanym obciążeniu krata ugina się zaledwie 1,25mm co jest zdecydowanie więcej niż wymagane 6mm.
Odpowiedź: Tabela obciążeń kraty GRP zazwyczaj przedstawia wiersze z różnymi modelami krat (o określonych wysokościach), a kolumny z różnymi rozstawami podpór (L). Aby odczytać interesujące dane z takiej tabeli:
Odpowiedź: Są to kluczowe parametry opisujące wytrzymałość kraty i jej ugięcie pod obciążeniem:
Odpowiedź: Jest to sposób określenia dopuszczalnego ugięcia kraty w proporcji do rozpiętości między jej podporami (L). Wartość L/100 oznacza ugięcie równe 1% rozpiętości, L/200 to 0,5% rozpiętości, L/300 ≈ 0,33% itd. Im większy mianownik (czyli im wyższa liczba po „L/”), tym mniejsze dopuszczalne ugięcie – czyli bardziej rygorystyczny wymóg sztywności. Przykładowo, jeśli rozstaw podpór L wynosi 1000 mm (1 metr), to kryterium L/100 oznacza dopuszczalne ugięcie 10 mm, a L/200 to ugięcie 5 mm. Takie kryteria stosuje się, aby ograniczyć uginanie się pomostu – dzięki temu konstrukcja nie będzie się nadmiernie uginać pod obciążeniem, co mogłoby być odczuwalne lub niekomfortowe.
Odpowiedź: Dobór wysokości (grubości) kraty polega na sprawdzeniu, który model sprosta wymaganemu obciążeniu przy założonym rozstawie podpór, z zachowaniem akceptowalnego ugięcia. W praktyce:
Odpowiedź: Dla pomostów, po których chodzą ludzie, ugięcie powinno być na tyle małe, aby nie powodować dyskomfortu czy wrażenia niepewności. W praktyce przyjmuje się, że chwilowe ugięcia do około 1% rozpiętości (L/100) są akceptowalne dla obciążeń krótkotrwałych, takich jak przejście człowieka. Na przykład przy rozpiętości 1000 mm, ugięcie ~10 mm w momencie stanięcia człowieka jest odczuwalne, ale zwykle uznawane za bezpieczne i dopuszczalne. Dla stałych obciążeń (nieruchomych, długotrwałych), kryterium jest zwykle bardziej rygorystyczne – często ogranicza się ugięcie do około 0,5% rozpiętości (L/200) lub mniej, co przy 1000 mm daje ~5 mm. Ogólnie rzecz biorąc, zaleca się, aby ugięcia pomostów użytkowanych przez ludzi wynosiły kilka milimetrów (z reguły poniżej 1% długości przęsła). Taki poziom ugięcia zapewnia odczucie solidności konstrukcji i komfort użytkowania.
Odpowiedź: Należy porównać parametry kraty z wymaganiami odpowiednich norm budowlanych. Norma (lub przepis techniczny) określa, jakie minimalne obciążenia musi wytrzymać pomost (np. określoną wartość obciążenia równomiernego w kN/m² oraz punktowego w kN), a także może podawać dopuszczalne ugięcie (np. maksymalnie L/200 dla pomostów). Aby sprawdzić kratę:
Odpowiedź: Nie, nie trzeba dokładnie „trafiać” w tę samą wartość. Tabela podaje maksymalne dopuszczalne obciążenia dla kraty. Ważne jest jedynie, aby Twoje wymagane obciążenie nie przekraczało wartości z tabeli. Jeśli jest niższe – tym lepiej, krata będzie miała zapas nośności, a ugięcie będzie mniejsze od podanego maksymalnego. Jeżeli natomiast wymagane obciążenie przekracza wartość tabelaryczną dla danej kraty i rozstawu, oznacza to, że ta krata przy tym rozstawie nie spełni wymagań (należałoby wybrać grubszą kratę albo zmniejszyć rozstaw podpór). Nie musimy zatem szukać w tabeli obciążenia identycznego z naszym – wystarczy upewnić się, że mieści się ono w dopuszczalnym zakresie. Warto też pamiętać, że gdy obciążenie jest mniejsze od maksymalnego, to ugięcie kraty będzie proporcjonalnie mniejsze (np. połowa maksymalnego obciążenia spowoduje mniej więcej połowę maksymalnego ugięcia).
Odpowiedź: W takiej sytuacji należy ustalić, jak daleko można rozstawić podpory, aby dana krata nadal wytrzymywała wymagane obciążenia i miała akceptowalne ugięcie. Postępowanie jest odwrotne do doboru kraty:
Sprawdź, czy wybrana krata spełni Twoje wymagania